Lenticulaire effecten

De eerste stap in het lenticulaire ontwerp is het kiezen van het juiste lenticulaire effect dat overeenkomt met het marketingidee. Je moet je niet alleen richten op de inhoud van het ontwerp, maar ook op de beperkingen van lenticulaire technologie. De lenticulaire techniek maakt het mogelijk om twee families van effecten te verkrijgen: 3-dimensionaal en beweging.

3D DIEPTE

Alle objecten zijn verdeeld over lagen op een manier die een illusie van 3D-ruimte geeft. Het gebruik van dat effect versterkt het realiteitsgevoel van de scène en trekt een breed publiek. Er zijn vier manieren om een 3D-beeld te krijgen. Layering, 2D naar 3D conversie (wanneer we 2D-beeld digitaal omzetten naar 3D met behulp van software en knowhow), 3D-beelden renderen met 3D-software zoals 3D max, Maya of Lightwave, of speciale fotografie (de laatste twee worden isometrisch genoemd).


FLIP EFFECT

Flip is een snelle wissel tussen twee of drie afbeeldingen. Het verschil tussen animatie en flip is dat flip uit totaal verschillende afbeeldingen kan bestaan. Dit effect is perfect om 'oorzaak en gevolg' of 'voor en na' situatie te illustreren. Het beste effect kan worden bereikt met twee afbeeldingen. In dat geval is het eenvoudig om een goede kwaliteit van elk beeld te bereiken en het 'spook'-effect te vermijden. Er kan een 'spook'-effect worden waargenomen wanneer een afbeelding enigszins zichtbaar is op de volgende afbeelding - een soort overgang van afbeeldingen.

 

Het is een duidelijke verandering van een afbeelding A naar een afbeelding B. In een creatief gebied is dit het beste effect om de waarnemer te verrassen met een duidelijke verandering tussen twee onderwerpen. Flip-effect wordt gebruikt in elke context van visuele communicatie om strategische ideeën te ontwikkelen, zoals:

"Voor/Na", "Aan/Uit", "Dag/Nacht"


ANIMATIE

Animatie is een reeks beelden die beweging vormen. Het belangrijkste aspect van animatie is dat deze afbeeldingen een beetje op elkaar moeten lijken. Dit effect drukt beweging perfect uit. Het aantal frames dat kan worden geïmplementeerd, hangt af van hun gelijkenis en loopt van vijf tot vijfentwintig.


GEMENGDE EFFECTEN

Sommige effecten kunnen gemengd zijn. Je kunt bijvoorbeeld 3D mixen met wat flip. Het kan alleen worden gedaan als de lens loodrecht op uw ogen staat.